، تعریف مسئله تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، پرسشهای اساسی پژوهشی، اهداف تحقیق، فرضیهها، روش تحقیق و تعریف واژه های کلیدی و حدود و قلمرو تحقیق است.
فصل دوم: در این فصل موضوع تحقیق، یعنی مفهوم حیا را از نظر لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار دادهایم و با مراجعه به آیات و احادیث و متون منثور و منظوم عرفانی، مهمترین ویژگی و آثار و مراتب آن را استخراج نمودهایم.
فصل سوم: زندگینامه مولوی، مرشدان و مریدان برجسته مولوی، جلوههای سهگانه زندگی مولوی، دوران طلبگی مولوی، مولوی و سلوک عملی، مولوی و ملاقاتش با شمس تبریزی، جایگاه شعری مولوی، آثار مولوی، مثنوی معنوی، غزلیات شمس، فیه مافیه، مکتوبات، مجالس سبعه، آثار مکتوب در خصوص مولوی، خاستگاه، اندیشهها و باورهای مولوی، عشق، تجلی، وحدت وجود، فنا و بقا، انسان کامل، آثار و نتایج باورهای مولوی.
فصل چهارم: مهمترین فصل پژوهش است که به بررسی مفهوم حیا در مثنوی و غزلیات شمس اختصاص دارد. در این فصل ضمن تعریف حیا و مراتب آن از منظر مولانا، نخست حکایاتی را که با محوریت حیا بیان شدهاند مورد نقد و تفحص قرار دادهایم، سپس به تبیین مهمترین اشارات مولانا پیرامون مقولة حیا پرداختهایم و مواردی چون جایگاه حیا، ویژگیهای حیا، انواع حیا و جنبهه ای خاص حیا مورد نقد قرار دادهایم.
فصل پنجم: نتیجهگیری پژوهش و ارائه پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی، مطالبی است که در این فصل مطرح شده است.
خرید اینترنتی فایل کامل :
لازم به ذکر است که متن اصلی تحقیق در این پایان نامه، مثنوی معنوی (شش دفتر) به تصحیح توفیق سبحانی و غزلیات شمس، به اهتمام بدیعالزمان فروزانفر میباشد.
1-2 بیان مسأله
حیا در لغت به معنی شرم است و در اصطلاح انقباض نفس است از چیزی و ترک آن به علت ملامت و سرزنشی که در آن است. آن بر دو نوع است: اول نفسانی و آن شرم است که خدای تعالی در نفوس آفریده است مثل حیا از کشف عورت و جماع بین مردم. دوم ایمانی، و آن شرمی است که مؤمن را از ارتکاب معاصی باز میدارد.
مفهوم شرم و حیا در آثار منثور صوفیه تا قرن ششم، بسامد بالایی دارد و از آن پس رفته رفته در اشعار عارفان نیز وارد شده است.
مفهوم شرم و حیا در اشعار مولانا هم جنبههای اخلاقی و دینی را در بر میگیرد و هم جنبهها و گرایشهای عرفانی و شهودی را. آنچه مسلم است مولوی در رویکرد معرفتی خود در خصوص مفهوم شرم و حیا، از طرفی از برکات قرآن و سنت بهره جسته و از طرفی دیگر بر نظرگاههای عارفان پیش از خود عنایت داشته است.
بنابراین با بررسی نسبت بین شرم و عشق و همچنین گرایشهای دوگانه حیا و ترک حیا در اشعار مولوی به لحاظ پژوهش بسیار حائز اهمیت بوده و گویای مبانی بکر و ناب عرفانی و مبیّن مدل معرفتی مولوی در این خصوص است.
همچنین بررسی جامع این اصطلاح در اشعار مولوی و تحلیل تفاوتهای معنایی و تناقصهای آن، میتواند نقاب ابهام را از رخسار معانی این لطیفه سترگ عرفانی برگشاید و فهم جامع و درستتر مفهوم شرم و حیا را معروض گردد.