فصل اول: طرح موضوع………………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
1-1 بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
1-2 اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….. | 12 |
1-2-1 هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………… | 12 |
1-2-2 اهداف فرعی……………………………………………………………………. ……………………………………………….. | 12 |
1-3 سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… | 12 |
1-3-1 سوال اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. | 12 |
1-3-2 سوال فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. | 12
|
2 فصل دوم: پیشینة تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. | 15 |
2-1 پیشینه تجربی………………………………………………………………………………………………………………………….. | 15 |
2-1-1 پژوهشهای داخلی ……………………………………………………………………………………………………………. | 15 |
2-1-2 پژوهشهای خارجی……………………………………………………………………………………………………………. | 15 |
2-1-2-1 آزمونهای غیرمستقیم نظریة شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………… | 16 |
2-1-2-2 آزمونهای مستقیم نظریة شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………… | 19 |
2-1-2-2-1 جرایم یقه سفید…………………………………………………………………………………………………………… | 20 |
2-1-2-2-2 تخلفات مجرمانه خرد………………………………………………………………………………………………….. | 20 |
2-1-2-2-3 بزهکاری نوجوانان………………………………………………………………………………………………………. | 22 |
2-1-2-2-4 قلدری……………………………………………………………………………………………………………………….. | 23 |
2-1-2-3 طرح آزمایشی شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………………………….. | 25 |
2-1-2-4 جمع بندی، تحلیل و نتیجه گیری از پیشینة تحقیقات تجربی…………………………………………………. | 28 |
2-2 پیشینه نظری……………………………………………………………………………………………………………………………. | 33 |
2-2-1 مروری بر تعاریف شرم و مفاهیم مرتبط با آن………………………………………………………………………….. | 33 |
2-2-1-1 شرم……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 33 |
2-2-1-2 رشد شرم……………………………………………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-2-1-3 گناه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 37 |
2-2-1-4 رابطه شرم و گناه…………………………………………………………………………………………………………….. | 38 |
2-2-1-5 شرمساری و شرم به مثابه تجربه هایی مخرب……………………………………………………………………… | 38 |
2-2-1-6 شرمساری و شرم……………………………………………………………………………………………………………. | 39 |
2-2-1-7 سه نوع تلقی از شرم……………………………………………………………………………………………………….. | 42 |
2-2-1-7-1 شرم به مثابه تهدید اجتماعی………………………………………………………………………………………… | 43 |
2-2-1-7-2 شرم به مثابه شکست شخصی……………………………………………………………………………………….. | 43 |
2-2-1-7-3 شرم به مثابه تهدید اخلاقی…………………………………………………………………………………………… | 44 |
2-2-2 تئوریهای مرتبط با شرم………………………………………………………………………………………………………… | 46 |
2-2-2-1 تئوریهای روان شناختی……………………………………………………………………………………………………. | 46 |
2-2-2-1-1 هلن لوئیس…………………………………………………………………………………………………………………. | 46 |
2-2-2-2 تئوریهای روان شناسی اجتماعی………………………………………………………………………………………… | 47 |
2-2-2-2-1 نقش احساسات نقش پذیری تأملی در تسهیل کنترل اجتماعی…………………………………………… | 49 |
2-2-2-2-2 جورج هربرت مید………………………………………………………………………………………………………. | 50 |
2-2-2-2-3 چارلز هورتون کولی…………………………………………………………………………………………………….. | 51 |
2-2-2-2-4 اروینگ گافمن…………………………………………………………………………………………………………… | 52 |
2-2-2-2-5 توماس شف……………………………………………………………………………………………………………….. | 53 |
2-2-2-3 تئوری های جامعه شناختی……………………………………………………………………………………………….. | 58 |
2-2-2-3-1 جرج زیمل…………………………………………………………………………………………………………………. | 58 |
2-2-2-3-2 امیل دورکیم……………………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
2-2-2-3-3 نوربرت الیاس…………………………………………………………………………………………………………….. | 60 |
2-2-2-3-4 میشل فوکو…………………………………………………………………………………………………………………. | 63 |
2-2-2-3-5 رندال کالینز………………………………………………………………………………………………………………… | 65 |
2-2-2-3-6 جاناتان ترنر………………………………………………………………………………………………………………… | 66 |
2-2-3 جمع بندی و نتیجه گیری پیشینة تجربی و نظری تحقیق……………………………………………………….. | 67
|
3 – فصل سوم: چهارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………… | 70 |
3-1 بنیادهای نظریه جرم شناختی……………………………………………………………………………………………………. | 70 |
3-1-1 خصوصیات نظریه ها…………………………………………………………………………………………………………… | 70 |
3-2 نظریه های ترکیبی…………………………………………………………………………………………………………………… | 72 |
انواع ترکیب نظری………………………………………………………………………………………………………………………….. | 73 |
3-3 نظریة شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………………………………………………. | 79 |
3-3-1 تلقی از فرد در نظریه بریث ویت…………………………………………………………………………………………… | 84 |
3-3-2 حوزه ها و قلمروهای تبیینی نظریه بریث ویت………………………………………………………………………… | 85 |
3-3-3 مفاهیم کلیدی نظریة شرمساری……………………………………………………………………………………………… | 86 |
3-3-3-1 به هم پیوستگی………………………………………………………………………………………………………………. | 86 |
3-3-3-2 اجتماع گرایی…………………………………………………………………………………………………………………. | 87 |
3-3-3-3 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 90 |
3-3-3-4 شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………………………………………….. | 91 |
3-3-3-5 انگ زنی/داغ ننگ……………………………………………………………………………………………………………. | 92 |
3-3-3-6 خرده فرهنگ های مجرمانه……………………………………………………………………………………………….. | 92 |
3-3-4 خلاصه و جمع بندی نظریة شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………. | 95 |
3-4 دلالت های شرمساری بازپذیرکننده برای کنترل اجتماعی………………………………………………………………. | 98 |
3-4-1 نظریة هنجاری در برابر نظریة تبیینی………………………………………………………………………………………. | 100 |
3-4-1-1 سیاست های جنبش اجتماعی……………………………………………………………………………………………. | 101 |
3-4-1-2 عدالت ترمیمی………………………………………………………………………………………………………………… | 102 |
3-5 عدالت ترمیمی چیست؟……………………………………………………………………………………………………………. | 102 |
3-5-1 اصول عدالت ترمیمی…………………………………………………………………………………………………………… | 104 |
3-5-2 ترمیم مادی و ترمیم نمادی…………………………………………………………………………………………………… | 106 |
3-5-3 عدالت ترمیمی و نظریة شرمساری بازپذیرکننده بریث ویت………………………………………………………. | 106 |
3-5-4 اصلاح عدالت جوانان و عدالت ترمیمی…………………………………………………………………………………. | 107 |
3-5-5 منافع ششگانه عدالت ترمیمی………………………………………………………………………………………………. | 108 |
3-5-6 برنامه های ترمیمی………………………………………………………………………………………………………………. | 109 |
3-5-7 مفهوم عدالت در اسلام…………………………………………………………………………………………………………. | 110 |
3-5-7-1 عدالت در قانون جزای اسلامی………………………………………………………………………………………….. | 111 |
3-5-7-2 منزلت انسان و اهمیت اجتماع در آیین دادرسی اسلامی………………………………………………………… | 112 |
3-5-7-3 گذشت، شفقت و توبه در قوانین اسلامی……………………………………………………………………………. | 113 |
3-6 مسیرهای جرح و تعدیل نظریه شرمساری…………………………………………………………………………………… | 115 |
3-6-1 فشار به مثابه عامل مشروط کننده…………………………………………………………………………………………… | 115 |
3-7 فرضیات و مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. | 117 |
3-7-1 فرضیه های مربوط به شرمساری: ………………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-1-1 شرمساری والدین ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد…………………………………………………….. | 118 |
3-7-1-2 شرمساری والدین از طریق افزایش انتظار شرم، موجب کاهش بزهکاری می گردد…………………… | 118 |
3-7-1-3 شرمساری والدین از طریق افزایش ارزشهای اخلاقی، موجب کاهش بزهکاری می گردد………….. | 118 |
3-7-2 فرضیه های مربوط به بازپذیری…………………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-2-1 بازپذیری والدین ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد. ……………………………………………………. | 118 |
3-7-3 فرضیه های مربوط به انگ زنی……………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-3-1 انگ زنی والدین ارتباط مستقیم و مثبت با بزهکاری دارد……………………………………………………… | 118 |
3-7-3-2 انگ زنی والدین از طریق افزایش همالان بزهکار، موجب افزایش بزهکاری می گردد………………. | 118 |
3-7-4 فرضیه های مربوط به به هم پیوستگی…………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-4-1 به هم پیوستگی خانوادگی ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد…………………………………………. | 118 |
3-7-4-2 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر شرمساری والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد…………………………………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-4-3 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر بازپذیری والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد……………………………………………………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-4-4 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر انگ زنی والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-5 فرضیه های مربوط به همالان بزهکار……………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-5-1 همالان بزهکار ارتباط مستقیم و مثبتی با بزهکاری دارد………………………………………………………… | 118 |
3-7-5-2 همالان بزهکار از طریق کاهش انتظار شرم، موجب افزایش بزهکاری می گردد……………………….. | 118 |
3-7-5-3 همالان بزهکار از طریق کاهش ارزشهای اخلاقی، موجب افزایش بزهکاری می گردد. …………….. | 118 |
3-7-6 فرضیه های مربوط به فشار…………………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-6-1 فشار ارتباط مستقیم و مثبتی با بزهکاری دارد………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-6-2 اثر انگ زنی والدین بر بزهکاری کمتر از اثر مشروط آن تحت شرایط فشار بالا است. به عبارتی تأثیر انگزنی روی بزهکاری بر اساس میزان فشار، تفاوت می یابد…………………………………………………………. | 118 |
3-7-6-3 اثر شرمساری والدین بر بزهکاری کمتر از اثر مشروط آن تحت شرایط فشار پایین است. به عبارتی تأثیر شرمساری والدین روی بزهکاری بر اساس میزان فشار، تفاوت می یابد……………………………….. | 118 |
4 فصل چهارم: روش……………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
4-1 روش……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 121 |
4-2 تصریح مفاهیم و نحوه سنجش متغیرها………………………………………………………………………………………. | 122 |
4-2-1 متغیر وابسته تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… | 122 |
4-2-2 متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………………………………….. | 132 |
4-2-2-1 به هم پیوستگی خانوادگی………………………………………………………………………………………………… | 132 |
4-2-3 متغیرهای میانجی………………………………………………………………………………………………………………… | 132 |
4-2-3-1 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 135 |
4-2-3-2 بازپذیری………………………………………………………………………………………………………………………… | 136 |
4-2-3-3 انگ زنی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 137 |
4-2-3-4 همالان بزهکار………………………………………………………………………………………………………………… | 137 |
4-2-3-5 انتظار شرم………………………………………………………………………………………………………………………. | 139 |
4-2-3-6 پایبندی به ارزشهای اخلاقی……………………………………………………………………………………………… | 139 |
4-2-4 متغیر مشروط کننده……………………………………………………………………………………………………………… | 140 |
4-2-4-1 فشار………………………………………………………………………………………………………………………………. | 141 |
4-2-5 متغیرهای زمینه ای……………………………………………………………………………………………………………….. | 143 |
4-2-5-1 جنس…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 143 |
4-2-5-2 خاستگاه اجتماعی-اقتصادی والدین…………………………………………………………………………………… | 143 |
4-2-5-3 نوع مدرسه……………………………………………………………………………………………………………………… | 144 |
4-3 جمعیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… | 144 |
4-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………. | 144 |
4-5 واحد تحلیل، واحد مشاهده و سطح تحلیل…………………………………………………………………………………. | 147 |
4-6 اعتبار و پایایی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. | 147 |
4-6-1 اعتبار سازه………………………………………………………………………………………………………………………….. | 148 |
4-6-1-1 اعتبار متغیرهای شرمساری، بازپذیری و انگ زنی………………………………………………………………… | 148 |
4-6-1-2 متغیر به هم پیوستگی……………………………………………………………………………………………………….. | 152 |
4-6-1-3 همالان بزهکار………………………………………………………………………………………………………………… | 153 |
4-6-1-4 پایبندی به ارزشهای اخلاقی…………………………………………………………………………………………….. | 154 |
4-6-1-5 انتظار شرم………………………………………………………………………………………………………………………. | 155 |
4-6-1-6 بزهکاری گذشته نگر……………………………………………………………………………………………………….. | 156 |
4-6-2 پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………. | 158 |
4-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………. | 162
|
5 فصل پنجم: نتایج و یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………….. | 165 |
5-1 نتایج توصیفی تک متغیره پژوهش……………………………………………………………………………………………… | 165 |
5-1-1 متغیرهای زمینه ای………………………………………………………………………………………………………………. | 165 |
5-1-1-1 جنس…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 165 |
5-1-1-2 معدل سال قبل………………………………………………………………………………………………………………… | 165 |
5-1-1-3 تحصیلات والدین……………………………………………………………………………………………………………. | 166 |
5-1-1-4 منزلت شغلی پدر…………………………………………………………………………………………………………….. | 167 |
5-1-1-5 درآمد خانواده…………………………………………………………………………………………………………………. | 168 |
5-1-1-6 ساختار خانواده……………………………………………………………………………………………………………….. | 169 |
5-1-1-7 محل سکونت………………………………………………………………………………………………………………….. | 169 |
5-1-1-8 محل تولد……………………………………………………………………………………………………………………….. | 170 |
5-1-1-9رشته تحصیلی پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………. | 170 |
5-1-1-10 نوع مدرسه محل تحصیل……………………………………………………………………………………………….. | 170 |
5-1-2 متغیرهای مستقل……………………………………………………………………………………………………………….. | 171 |
5-1-2-1 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 171 |
5-1-2-2 بازپذیری………………………………………………………………………………………………………………………… | 172 |
5-1-2-3 انگ زنی………………………………………………………………………………………………………………………… | 174 |
5-1-2-4 به هم پیوستگی……………………………………………………………………………………………………………….. | 175 |
5-1-2-5 همالان بزهکار ………………………………………………………………………………………………………….. | 177 |
5-1-2-6 پایبندی به ارزش های اخلاقی………………………………………………………………………………………….. | 178 |
5-1-2-7 انتظار شرم……………………………………………………………………………………………………………………… | 179 |
5-1-2-8 فشار………………………………………………………………………………………………………………………………. | 180 |
5-1-3 متغیر وابسته………………………………………………………………………………………………………………………… | 183 |
5-1-3-1 بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر………………………………………………………………………… | 183 |
5-1-3-2 بزهکاری گذشته نگر بر حسب جنس………………………………………………………………………………… | 185 |
5-1-3-3 بزهکاری آینده نگر بر حسب جنس…………………………………………………………………………………… | 186 |
5-1-3-4 توزیع درصد پاسخگویان در مقیاس کل بزهکاری و ابعاد آن به تفکیک جنس………………………… | 188 |
5-2 آمارههای دو متغیری………………………………………………………………………………………………………………… | 190 |
5-2-1 رابطة جنس با بزهکاری……………………………………………………………………………………………………….. | 190 |
5-2-2 رابطة خاستگاه اجتماعی-اقتصادی با بزهکاری………………………………………………………………………… | 190 |
5-2-3 رابطة ساختار خانواده با بزهکاری………………………………………………………………………………………….. | 191 |
5-2-4 رابطة محل سکونت با بزهکاری……………………………………………………………………………………………. | 192 |
5-2-5 آزمون تفاوت میانگین برای متغیرهای مستقل بر حسب جنس…………………………………………………… | 193 |
5-2-6 رابطة رشته تحصیلی با بزهکاری……………………………………………………………………………………………. | 195 |
5-2-7 روابط همبستگی بین بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر………………………………………………. | 201 |
5-2-8 روابط همبستگی بین ابعاد مختلف بزهکاری و متغیرهای مستقل……………………………………………….. | 202 |
5-2-9 مدل تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………………………………. | 204 |
5-2-9-1 اثرات مستقیم………………………………………………………………………………………………………………….. | 206 |
5-2-9-2 اثرات غیرمستقیم…………………………………………………………………………………………………………….. | 207 |
5-2-9-3 اثرات کل……………………………………………………………………………………………………………………….. | 208 |
5-2-10 مدل معادلات ساختاری بزهکاری………………………………………………………………………………………… | 210 |
5-2-10-1 مدل معادلات ساختاری بزهکاری کل………………………………………………………………………………. | 210 |
5-2-10-1-1 اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر متغیر وابسته بزهکاری در بین جمعیت کل………………. | 216 |
5-3 نتایج آزمون فرضیات……………………………………………………………………………………………………………….. | 218
|
6 فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. | 220 |
6-1 نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. | 220 |
6-1-1 دلالتهای تجربی………………………………………………………………………………………………………………….. | 220 |
6-2 بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………… | 231 |
6-3 پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………… | 253 |
6-3-1 پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………… | 253 |
6-3-2 پیشنهادات اجرایی و سیاستی………………………………………………………………………………………………… | 254 |
6-3-2-1 سطح خرد (فردی) …………………………………………………………………………………………………………. | 254 |
6-3-2-2 سطح میانی (سازمانی) …………………………………………………………………………………………………….. | 255 |
6-3-2-3 سطح کلان (جامعه ای) …………………………………………………………………………………………………… | 257 |
6-4 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… | 258 |
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………… | 260 |
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 279 |
فهرست شکلها
شکل 2-1: مدل رشد شرم 36
شکل 2-2: چرخة شرم 57
شکل 3-1: سطح تحلیل، جرم و مجرمیت 71
شکل 3-2: نمودار کنترل-فشار ترکیبی الیوت. 76
شکل 3-3: مدل دوسویة ورود بزهکاران در بدو نوجوانی 77
شکل 3-4: خلاصة نظریه شرمساری بازپذیرکننده 94
شکل 3‑5: ترکیب نظریات برچسب زنی، فرصت و نظریه خرده فرهنگی توسط نظریة شرمساری 97
شکل 3-6: اصول بنیادی عدالت ترمیمی 105
شکل 3-7: مدل تحلیلی تحقیق 119
شکل 4-1: مدل سنجش شرمساری بازپذیرنده: تحلیل عاملی- تأییدی 151
شکل 4-2: مدل سنجش به هم پیوستگی: تحلیل عاملی- تأییدی 153
شکل 4-3:مدل سنجش همالان بزهکار: تحلیل عاملی- تأییدی 154
شکل 4-4:مدل سنجش پایبندی به ارزش های اخلاقی: تحلیل عاملی- تأییدی 154
شکل 4-5: مدل اصلاح شدة سنجش پایبندی به ارزش های اخلاقی: تحلیل عاملی- تأییدی 155
شکل 4-6: مدل سنجش انتظار شرم: تحلیل عاملی- تأییدی 156
شکل 4-7: مدل سنجش بزهکاری آینده نگر: تحلیل عاملی- تأییدی 157
شکل 5-1: مدل تحلیل مسیر در بین افراد به هم پیوسته 205
شکل 5-2: مدل تحلیل مسیر در بین افراد نابه هم پیوسته 206
شکل 5‑3: مدل معادلات ساختاری بزهکاری 211
فهرست جدول ها
جدول 3‑1: قلمروهای تبیین در نظریة بریث ویت 85
جدول 4‑1: ابعاد، مولفه ها و معرفهای متغیر بزهکاری 131
جدول4‑2: ابعاد و گویه های متغیر به هم پیوستگی خانوادگی 132
جدول4‑3: گویه های متغیر شرمساری 136
جدول4‑4: معرف ها و گویه های متغیر بازپذیری 136
جدول4‑5: گویه های متغیر انگ زنی 137
جدول 4‑6: ابعاد و گویه های متغیر همالان بزهکار 139
جدول4‑7: گویه های متغیر انتظار شرم 139
جدول4‑8: معرف های متغیر پایبندی به ارزش های اخلاقی 140
جدول 4‑9: ابعاد، مولفه ها و گویه های متغیر فشار 142
جدول4‑10: جمعیت تحقیق به تفکیک جنس و نواحی 144
جدول 4‑11: حجم نمونه تحقیق برحسب دانشآموز به تفکیک جنس و نواحی آموزشی 146
جدول 4‑12: حجم نمونه تحقیق برحسب کلاس به تفکیک جنس و نواحی آموزشی 146
جدول 4‑13:تحلیل عاملی: آزمون KMO و بارتلت 148
جدول 4‑14: تحلیل عاملی: واریانس تبیین شده 149
جدول 4‑15: تحلیل عاملی: ماتریس چرخش یافته 150
جدول 4‑16: نتایج تحلیل عوامل تأییدی ساختاری نظری وسیلة اندازه گیری و مشخصات اعتبار و پایایی مدل اندازه گیری و بار گویه های متغیرهای مکنون تحقیق 160
جدول5‑1:توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس جنس 165
جدول5‑2: فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته و معدل تحصیلی 166
جدول5‑3: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر معدل تحصیلی 166
جدول5‑4: فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات والدین 167
جدول5‑5: آمارهای مرکزی و پراکندگی شاخص تحصیلات والدین 167
جدول5‑6: فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان منزلت شغلی پدر 168
جدول5‑7: آمارهای مرکزی و پراکندگی شاخص منزلت شغلی پدر 168
جدول5‑8: فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان درآمد 169
جدول5‑9: فراوانی پاسخگویان بر حسب ساختار خانواده 169
جدول5‑10: فراوانی پاسخگویان بر حسب محل سکونت 170
جدول5‑11: فراوانی پاسخگویان بر حسب محل تولد 170
جدول5‑12: فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 170
خرید اینترنتی فایل کامل :
جدول5‑13: فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع مدرسه 171
جدول5‑14: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شرمساری والدین 172
جدول5‑15: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر شرمساری والدین 172
جدول5‑16: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب بازپذیری والدین 173
جدول5‑17: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر بازپذیری والدین 174
جدول5‑18: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب انگزنی والدین 175
جدول5‑19: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر بازپذیری والدین 175
جدول5‑20: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر به هم پیوستگی 176
جدول5‑21: شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر به هم پیوستگی 176
جدول5‑22: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر همالان بزهکار 177
جدول5‑23: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر همالان بزهکار 177
جدول5‑24: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر پایبندی به ارزشهای اخلاقی 178
جدول5‑25: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر پایبندی به ارزشهای اخلاقی 179
جدول5‑26: توزیع فراوانی نسبی پاسخگویان بر حسب متغیر انتظار شرم 180
جدول5‑27: شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر انتظار شرم 180
جدول5‑28: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر فشار 181
جدول5‑29:شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر فشار 182
جدول5‑30: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر 184
جدول 5‑31: شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیر بزهکاری سابق و بزهکاری فرافکنی شده 185
جدول 5‑32: درصد توزیع فراوانی نسبی پاسخگویان بر حسب متغیر بزهکاری گذشته نگر به تفکیک جنس 186
جدول 5‑33: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر بزهکاری آینده نگر به تفکیک جنس 187
جدول 5‑34: درصد توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقیاس کل بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر و ابعاد آن به تفکیک جنس 189
جدول5‑35: بزهکاری پاسخگویان بر اساس جنس 190
جدول5‑36: رابطة خاستگاه اجتماعی-اقتصادی با بزهکاری 191
جدول5‑37: بزهکاری پاسخگویان بر اساس ساختار خانواده 192
جدول5‑38: بزهکاری پاسخگویان بر اساس محل سکونت 192
جدول 5‑39: جدول آزمون تفاوت میانگین برای متغیرهای مستقل بر حسب جنس پاسخگویان 194
جدول5‑40: میانگین نمرات بزهکاری و زیرمقیاس های بزهکاری بر حسب رشته تحصیلی 195
جدول 5‑41: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر تقلب امتحانی در بین پسران 196
جدول 5‑42: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر مصرف مواد در بین پسران 197
جدول5‑43: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر کجروی جنسی در بین پسران 197
جدول 5‑44: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر بزهکاری در بین پسران 198
جدول5‑45: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر خشونت در بین دختران 198
جدول 5‑46: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر وندالیسم در بین دختران 198
جدول 5‑47: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر تقلب امتحانی در بین دختران 199
جدول 5‑48: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر کجروی جنسی در بین دختران 199
جدول 5‑49: آزمون تفاوت میانگینها: آزمونهای پس از تجربه (Post Hoc) برای مقادیر بزهکاری در بین دختران 200
جدول5‑50: ضرایب همبستگی بین بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر 201
جدول5‑51: ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل تحقیق و ابعاد بزهکاری 203
جدول5‑52: اثرات مستقیم متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابستة بر حسب افراد به هم پیوسته و افراد نابه هم پیوسته 207
جدول5‑53: اثرات غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابستة بر حسب افراد به هم پیوسته و افراد نابه هم پیوسته 208
جدول5‑54: اثرات کل متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابستة بر حسب افراد به هم پیوسته و افراد نابه هم پیوسته 209
جدول5‑55: آماره های برازش مدل در بین کل جمعیت 212
جدول 5‑56: جدول ضرایب تأثیر متغیرهای مدل معادلات ساختاری در بین نمونه کل 215
جدول5‑57: اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابستة بزهکاری در بین جمعیت کل 217
جدول 5‑58: آزمون فرضیه های تحقیق 218
جدول 6‑1: تفاوتهای مدلهای آمرانه با مدل های ترمیمی 245
جدول 6‑2: مدلهای برنامه ای عدالت ترمیمی در مدارس 248