« ارزیابی نقش مشارکتهای مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل)طراحی شبکه باران سنج در ایران مرکزی با استفاده از روش زمین آمار همهجا(مطالعه موردی استان اصفهان) »

 

فصل اول : کلیات ……………………………………………………………………………………………………….. 1.

بخش اول : طرح تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 3.

  1. 1 .1 . بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….. 3.

1 . 1 . 2 . پیشینه ی تحقیق …………………………………………………………………………………………… 4.

1 . 1 . 3 . بیان جنبه های مجهول و مبهم تحقیق ………………………………………………………………………. 6.

1 . 1 . 4 . سوال اصلی تحقیق ………………………………………………………………………………………… 7.

1 . 1 . 5 . سوالات فرعی تحقیق ……………………………………………………………………………………… 7

1 . 1 . 6 . پیش فرض های تحقیق ……………………………………………………………………………………. 7.

1 . 1 . 7 . فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………… 7.

1 . 1 . 8 . جنبه های جدید بودن و نوآوری تحقیق …………………………………………………………………… 8

1 . 1 . 9 . بیان اهمیت موضوع تحقیق ( ذکر فواید علمی و کاربردی ) …………………………………………………8.

1 . 1 . 10 . روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………… 8.

1 . 1 . 11 . نتایج علمی و عملی تحقیق ……………………………………………………………………………… 8.

1 . 1 . 12 . سازماندهی تحقیق ………………………………………………………………………………………. 9.

بخش دوم : مفهوم شناسی ………………………………………………………………………………………………. 9.

1 . 2 . 1 . قصص ……………………………………………………………………………………………………. 9.

1 . 2 . 2 . نباء ………………………………………………………………………………………………………. 11

1 . 2 . 3 . حدیث ………………………………………………………………………………………………….. 12.

1 . 2 . 4 . تمثیل ……………………………………………………………………………………………………. 13.

1 . 2 . 5 . حکایت …………………………………………………………………………………………………. 13.

1 . 2 . 6 . عبرت …………………………………………………………………………………………………… 13.

1 . 2 . 7 . داستان ………………………………………………………………………………………………….. 15.

بخش سوم : شناخت تفسیر و مفسر ……………………………………………………………………………………. 15.

1 . 3 . 1 . شناخت مفسر …………………………………………………………………………………………… 15.

1 . 3 . 1 . 1 . ولادت …………………………………………………………………………………………… 15.

1 . 3 . 1 . 2 . حیات ……………………………………………………………………………………………. 15.

1 . 3 . 1 . 3 . تالیفات ………………………………………………………………………………………….. 16.

1 . 3 . 1 . 4 . وفات ……………………………………………………………………………………………. 16.

1 . 3 . 1 . 5 . شاگردان …………………………………………………………………………………………..17.

1 . 3 . 2 . شناخت تفسیر …………………………………………………………………………………………… 17.

1 . 3 . 2 . 1 . المیزان …………………………………………………………………………………………… 17.

1 . 3 . 2 . 2 . جایگاه قرآن در المیزان ………………………………………………………………………….. 17.

1 . 3 . 2 . 3 . شیوه تفسیری المیزان …………………………………………………………………………….. 18.

1 . 3 . 3 . 4 . ویژگی های المیزان  ……………………………………………………………………………..  19.

نتیجه ی فصل ……………………………………………………………………………………………………….  20

فصل دوم : ویژگی ها و اهداف قصه های قرآنی …………………………………………………………………………………………………………….. 22

بخش اول : ویژگی های قصه های قرآنی ………………………………………………………………………………. 24.

2 . 1 . 1 . واقعی بودن داستان ها …………………………………………………………………………………… 24.

2 . 1 . 2 . حذف جزئیات ………………………………………………………………………………………….. 27.

2 . 1 . 2 . 1 . به جهت نشان دادن عظمت الهی ………………………………………………………………………………………….. 28

2 . 1 . 2 . 2 . به جهت وجود علت خاص ………………………………………………………………………. 31.

2 . 1 . 2 . 3 . به جهت دلالت فحوای کلام ……………………………………………………………………… 32.

2 . 1 . 2 . 4 . به جهت عدم عنایت به آن مسئله ی جزئی ………………………………………………………… 36.

2 . 1 . 2 . 5 . به جهت ایجاز ……………………………………………………………………………………. 39

2 . 1 . 2 . 6 . به جهت ناگواری مطلب  …………………………………………………………………………. 41

2 . 1 . 2 . 7 . به جهت نشان دادن انجام دو واقعه ی هم زمان …………………………………………………… 42.

2 . 1 . 3 . تنوع اسلوب بیان ……………………………………………………………………………………….. 45.

2 . 1 . 3 . 1 . اجمال و تفصیل ……………………………………………………………………………………………………………….. 46.

2 . 1 . 3 . 1 . الف . گونه های اجمال و تفصیل …………………………………………………………………. 47.

2 . 1 . 3 . 1 . الف . 1 .  اجمال و تفصیل در یک سوره ………………………………………………………… 47.

2 . 1 . 3 . 1 . الف . 2 . اجمال در یک سوره ، تفصیل در سوره دیگر …………………………………………… 48.

2 . 1 . 3 . 1 . ب .  فلسفه اجمال و تفصیل ……………………………………………………………………… 51.

2 . 1 . 3 . 1 . ب . 1 . اجمال و تفصیل در پی علت خاص ……………………………………………………… 51.

2 . 1 . 3 . 1 . ب . 2 . اجمال و تفصیل برای یاد آوری ………………………………………………………….. 55.

2 . 1 . 3 . 1 . ج . هدفدار بودن بیان اجمالی قصه ………………………………………………………………………………………. 59.

2 . 1 . 3 . 2 . تقدیم و تاخیر ……………………………………………………………………………………. 61.

2 . 1 . 3 . 2 . الف . فلسفه تقدیم و تاخیر ………………………………………………………………………. 63.

2 . 1 . 3 . 2 . الف . 1 . نمایش عواطف انسانی …………………………………………………………………. 63.

2 . 1 . 3 . 2 . الف . 2 . ایجاد رعب و وحشت و متنبه کردن مخاطب ……………………………………………. 66.

2 . 1 . 3 . 3 . تمثیل …………………………………………………………………………………………….. 68.

2 . 1 . 3 . 3 . الف . تمثیل به جهت اثبات اصل عصمت ………………………………………………………… 69.

2 . 1 . 3 . 3 . ب . تمثیل به جهت نمایش سرنوشت بنی آدم …………………………………………………….. 71.

2 . 1 . 3 . 4 . سایر اسالیب ……………………………………………………………………………………… 73.

2 . 1 . 3 . 4 . الف . اسلوب تعظیم ……………………………………………………………………………… 73.

2 . 1 . 3 . 4 . ب . اسلوب تادیب و احترام ……………………………………………………………………… 75.

2 . 1 . 3 . 4 . ج . اسلوب تمسخر و استهزاء …………………………………………………………………….. 76.

2 . 1 . 3 . 4 . د . اسلوب تشدید در لحن ……………………………………………………………………….. 77.

2 . 1 . 4 . تنوع در تعابیر …………………………………………………………………………………………… 79.

2 . 1 . 4 . 1 . اقتضای مقام سخن ………………………………………………………………………………….80

2 . 1 . 4 . 2 . تحریک عواطف ………………………………………………………………………………….. 83.

2 . 1 . 4 . 3 . تفنن و لطافت بیان ……………………………………………………………………………….. 85.

2 . 1 . 4 . 4 . زمینه چینی برای مسئله …………………………………………………………………………… 88.

2 . 1 . 4 . 5 . هماهنگی با سیاق …………………………………………………………………………………. 90

2 . 1 . 4 . 6 . توجه دادن به سلسله مراتب و عوامل …………………………………………………………………………………… 93 .

2 . 1 . 4 . 7 . تدبر و تفکر ………………………………………………………………………………………. 95.

2 . 1 . 4 . 8 . توجه دادن به زشتی عمل …………………………………………………………………………. 97.

2 . 1 . 5 . تکرار و حکمت آن ……………………………………………………………………………………… 99.

2 . 1 . 6  . داستان در داستان ……………………………………………………………………………………… 107.

بخش دوم : اهداف قصه های قرآنی ………………………………………………………………………………….. 110.

2 . 2 . 1 . اثبات توحید و نبوت …………………………………………………………………………………… 111

2 . 2 . 2 . بیان ولایت الهی ……………………………………………………………………………………….. 114.

2 . 2 . 3 .  توجه به حقانیت کلام الهی ……………………………………………………………………………. 114.

  1. 2 . 4 . عبرت آموزی ………………..……………………………………………………………………………… 116.

2 . 2 . 4 . 1 . خطاب به پیامبر و امت اسلام …………………………………………………………………… 117.

2 . 2 . 4 . 2 . خطاب به منکرین و مکذبین ……………………………………………………………………. 118.

2 . 2 . 4 . 3 . خطاب به عموم مردم …………………………………………………………………………… 120.

2 .2 . 5 . بشارت و انذار …………………………………………………………………………………………. 123.

2 . 2 . 5 . 1 . انذار ……………………………………………………………………………………………. 123.

2 . 2 . 5 . 2 . انذار و عبرت …………………………………………………………………………………… 125.

2 . 2 . 5 . 3  . انذار و تهدید ……………………………………………………………………………………………………………….. 127.

2 . 2 . 5 . 4 . انذار مومنین ……………………………………………………………………………………. 128.

2 . 2 . 6 . تسلی خاطر پیامبر ( ص ) …………………………………………………………………………………………………………………. 129

2 . 2. 7 . صبر و پایداری …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 130

2 . 2 . 8 . نمایش سنت های الهی …………………………………………………………………………………………………………………………… 131

  1. 2 . 8 . 1 . وعده به مومنین برای وراثت زمین ……………………………………………………………….. 131.

2 . 2 . 8 . 2 . فتنه و ابتلای الهی ………………………………………………………………………………. 132.

2 . 2 . 8 . 3 . عذاب الهی …………………………………………………………………………………….. 133.

2 . 2 . 9 . تاویل حوادث و وقایع ………………………………………………………………………………… 134.

نتیجه فصل ……………………………………………………………………………………………………….. 135.

فصل سوم : روش علامه در نقل و تفسیر داستان های قرآن ……………………………………………………………. 138.

بخش اول : تبیین قرآنی قصص ……………………………………………………………………………………….. 140

3 . 1 . 1 . نقل داستان بدون تبیین و اظهار نظر ……………………………………………………………………. 141.

3 . 1 . 2 . تبیین داستان با بهره گرفتن از قرائن ……………………………………………………………………….. 141.

3 . 1 . 2 . 1 . تبیین آیات با بهره گرفتن از آیات ………………………………………………………………….. 144.

3 . 1 . 2 . 1 . الف . نقل داستان با اشاره به سوره و آیه ……………………………………………………….. 145.

3 .1 . 2 . 1 . ب . نقل داستان با فصل بندی …………………………………………………………………… 148 .

3 . 1 . 2 . 1 . ج . نقل بخش هایی از داستان با مقابله آیات ……………………………………………………. 153.

3 . 1 . 2 . 1 . د .  نقل اجمالی داستان هماهنگ با بیان اختصاری قرآن ………………………………………… 157 

3 . 1 . 2 . 2 . تبیین داستان با بهره گرفتن از سایر قرائن …………………………………………………………… 159.

3 . 1 . 3 . توجه دادن به نکات ظریف و ویژه …………………………………………………………………….. 162.

3 . 1 . 3 . 1 . نمایش قدرت الهی …………………………………………………………………………….. 163.

3 . 1 . 3 . 2 . تذکر ویژگی های مترفین ……………………………………………………………………….. 164.

3 . 1 . 3 . 3 . لطافت کلام ……………………………………………………………………………………. 165.

3 . 1 . 3 . 4 . نمایش ادب و برادری ………………………………………………………………………….. 167.

3 . 1 . 4 . ذکر نکات برجسته …………………………………………………………………………………….. 169.

3 . 1 . 5 . توجه دادن به نظارت یک آیه بر چند داستان …………………………………………………………… 175.

3 . 1 . 6 . تذکر بر نتایج و فواید داستان ها ………………………………………………………………………. 177.

بخش دوم : تبیین روایی قصص ……………………………………………………………………………………… 181.

3 . 2 . 1 . نقل روایت بدون نقد و اظهار نظر ……………………………………………………………………… 182.

3 . 2 . 2 . نقل روایت و تایید آن …………………………………………………………………………………. 185.

3 . 2 . 2 . 1 . با روایات معتبر دیگر …………………………………………………………………………… 185.

3 . 2 . 2 . 2 . با عقل …………………………………………………………………………………………. 187.

3 . 2 . 2 . 3 . با تاریخ معتبر ………………………………………………………………………………….. 188.

3 . 2 . 3 . نقل کامل روایت به جهت توجه دادن به جزئیات داستان ………………………………………………. 191.

3 . 2 . 4 . نقل معتبرترین روایت در عین توجه دادن به ضعف های احتمالی آن …………………………………… 193 

بخش سوم : تطبیق قصص قرآنی با تورات و انجیل ………………………………………………………………….. 196.

3 . 3 . 1 . دیدگاه علامه نسبت به تورات و انجیل فعلی …………………………………………………………… 198.

3 . 3 . 1 . الف . سرنوشت تورات فعلی ………………………………………………………………………. 198.

3 . 3 . 1 . ب . سرنوشت انجیل فعلی …………………………………………………………………………. 199.

3 . 3 . 2 . نقل از تورات بدون اظهار نظر ……………………………………………………………………………201

3 . 3 . 3 . نقل از تورات با اظهار نظر …………………………………………………………………………….. 205.

3 . 3 . 3 . 1 . نقد و ذکر تناقضات ……………………………………………………………………………. 205.

3 . 3 . 3 . 1 . الف . با نقل داستان …………………………………………………………………………….. 206.

3 . 3 . 3 . 1 . ب . بدون نقل داستان ………………………………………………………………………….. 213.

3 . 3  . 3 . 2 . تایید و هماهنگی با قرآن ………………………………………………………………………. 215.

3 . 4 . نکته ی پایانی فصل : نقل داستان ها یک مرتبه و ارجاع آن به موارد دیگر …………………………………. 217 

نتیجه ی فصل …………………………………………………………………………………………………….. 219.

فصل چهارم : روش علامه در نقد تفاسیر ذیل آیات قصص …………………………………………………………….. 221

بخش اول : نقد روایات تفسیر قصص ………………………………………………………………………………… 223.

4 . 1 . 1 . به لحاظ سندی ………………………………………………………………………………………… 225.

خرید اینترنتی فایل کامل :

 

 پایان نامه

 

4 . 1 . 1 . 1 . ضعف سند …………………………………………………………………………………….. 225.

4 . 1 . 1 . 2 . خبر واحد ………………………………………………………………………………………. 226.

4 . 1 . 2 . به لحاظ دلالی ………………………………………………………………………………………… 227.

4 . 1 . 2 . 1 . مخالفت با قرآن و سنت ………………………………………………………………………… 227.

4 . 1 . 2 . 1 . الف . مخالفت با نص صریح قرآن ……………………………………………………………… 228.

4 . 1 . 2 . 1 . ب . مخالفت با سیاق …………………………………………………………………………… 230.

4 . 1 . 2 . 1 . ج . مخالفت با سنت ……………………………………………………………………………. 233.

4 . 1 . 2 . 2 . مخالفت با ضروریات مذهب ……………………………………………………………………. 235.

4 . 1 . 2 . 3 . مخالفت با عقل …………………………………………………………………………………. 240.

4 . 1 . 2 . 4 . اضطراب و اختلاف در متن ………………………………………………………………………………………………. 244.

4 . 1 . 3 . اسرائیلیات …………………………………………………………………………………………….. 248.

4 . 1 . 3 . 1 . دیدگاه علامه …………………………………………………………………………………… 249.

بخش دوم :  نقد نظرات مفسران دیگر ………………………………………………………………………………… 253.

4 . 2 . 1 . با ملاک قرآن و روایات ……………………………………………………………………………….. 253.

4 . 2 . 2 . با ملاک سیاق …………………………………………………………………………………………. 254.

4 . 2 . 3 . با ملاک تاریخ معتبر …………………………………………………………………………………… 254.

4 . 2 . 3 . 1 . اعتبار گزارشات تاریخی ……………………………………………………………………….. 255.

4 . 2 . 3 . 2 . نقل  تاریخ به جهت استفاده …………………………………………………………………….. 256.

4 . 2 . 3 . 3 . نقل تاریخ به جهت نقد …………………………………………………………………………. 258.

4 . 2 . 4 . با ملاک عقل ………………………………………………………………………………………….. 263.

4 . 2 . 5 . با ملاک اصول عقاید شیعه …………………………………………………………………………….. 265.

4 . 2 . 6 . با ملاک علوم تجربی قطعی ……………………………………………………………………………. 267.

نتیجه فصل ……………………………………………………………………………………………………….. 272.

نتیجه گیری  ………………………………………………………………………………………………………….. 276

فهرست منا بع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………279

 

 

 

 فصل اول

 

کلیات

 

 

 

 

 

  بخش اول : طرح تحقیق

   1 . 1 . 1 . بیان مسئله

قالب قصه یکی از سبک های بیانی جالب توجهی است که یک نویسنده با بهره گرفتن از آن درصدد القای پیام های مورد نظر خویش به شیوه ی جذاب می باشد . خداوند هم که در قرآن از بهترین اسلوب ها جهت القای مقاصد خویش بهره برده در مواردی از قالب قصه نیز استفاده می نمایند .

قصص هم که حجم قابل توجهی از آیات قرآنی را به خود اختصاص داده مورد توجه فراوان مخاطبان قرآن به این قسم آیات شده ، البته چون قرآن کتاب قصه نیست و پروردگار متعال هم درصدد داستان سرایی نمی باشد لذا از ذکر جزئیات خودداری نموده و به بیان اجمالی با هدف رساندن پیام های مورد نظر اکتفا کرده است .

این خرافه ها که به اسرائیلیات معروف گشتند تا حدی پیش رفتند که بعضاً عصمت انبیاء و ملائک الهی را نیز زیر سوال بردند .

علامه طباطبایی (ره) از جمله مفسران برجسته ای است که ذیل آیات مربوط به قصص با نگاهی دقیق و روشمند به تفسیر پرداخته و نظر صحیح را ارائه نموده است .

و این پژوهش درصدد بررسی دیدگاه های علامه طباطبایی (ره) ذیل قصص و  استخراج نقطه نظرات ایشان راجع به داستان های قرآنی و نیز اسرائیلیات که ناگزیر با قصص قرآنی همراه گشته ، می باشد .

بنابراین سوال اصلی پژوهش حاضراین است : « رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآنی چیست ؟ »

 


 

موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 7 مرداد 1400


فرم در حال بارگذاری ...

دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
 درآمد از طراحی لوگو با هوش مصنوعی
 راهکارهای افزایش محبت همسران
 فروش عکس های تولید شده با هوش مصنوعی
 آموزش با هوش مصنوعی
 انتخاب ظرف غذای مناسب گربه
 ترکیب عشق و دوستی در رابطه
 بیماری ایدز پرندگان (PBFD)
 درآمد از تولید محتوا
 آموزش درآمدزایی از تبلیغات آنلاین
 فواید و مضرات روغن زیتون برای سگ
 طراحی لوگو هوش مصنوعی برای درآمد
 بازاریابی عصبی برای افزایش فروش
 جلوگیری از بی توجهی در رابطه
 حکم قانونی خیانت مردان
 تکنیک های ارائه تخفیف جذاب
 نگهداری شاداب از خرگوش
 اطلاعات ضروری تولید مثل سگ ها
 درآمد از فروش محصولات آموزش زبان
 شخصی سازی تجربه مشتری
 ترفندهای منحصر به فرد Jasper
 فروش عکس های هوش مصنوعی
 جلوگیری از رنجش در رابطه
 درآمد از تولید محصولات غذایی خانگی
 ایجاد حس فوریت در بازاریابی
 تعریف عشق واقعی از دید روانشناسی
 کاربردهای پوشک گربه و آموزش استفاده
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

جستجو
آخرین مطالب