« تحلیل ارتعاشات خمشی خطی پرهی توربین بادی کامپوزیتی دوار و شبیهسازی نرم افزاری آن | تحلیل سیستمهای بازیافت گازهای ارسالی به مشعل » |
ریزش غالب در دیواره شمالی معدن چغارت از نوع واژگونی میباشد که این نوع ریزش بهعلت وجود پارامترهای مجهول بسیار در تحلیل و تنوع رفتاری بالا، پیشرفت چشمگیری در تحلیل آن ها به وجود نیامده است. در این فصل به بررسی ریزش واژگونی و خصوصیات آن پرداخته می شود.
1-2- ریزش واژگونی
ریزش واژگونی یکی از ناپایداریهای خطرناک در شیبهای سنگی است. از نقطه نظر مکانیزم، ریزشهای واژگونی اصلی در سه کلاس خمشی، بلوکی و بلوکی-خمشی طبقه بندی میشوند. اگر تودهسنگ دارای ناپیوستگیهای پرشیب و در خلاف جهت سطح شیبدار و هم امتداد با این سطح باشد، شبیه ستونهای سنگی که بر روی یکدیگر قرار
خرید اینترنتی فایل کامل :
گرفتهاند عمل می کند و دارای پتانسیل ریزش واژگونی خواهد بود.
وقتی ستونهای سنگی بوسیله یک سری ناپیوستگی با شیب به سمت داخل سطح شکل بگیرند و دسته درزه دیگری تقربیا عمود بر ناپیوستگی قبلی نیز وجود داشته باشد که ارتفاع ستونها را قطع کند، منطقه مستعد گونه ای از ریزش واژگونی به نام واژگونی بلوکی خواهد بود. ستونهای کوچک پایین شیب بوسیله باری که از سمت ستونهای بزرگتر بالایی بر آنها اعمال می شود به جلو رانده میشوند و این لغزش در پایین شیب اجازه میدهد واژگونی به سمت بال ادامه یابد. پایه ریزش عموما شامل سطحی است که هر چه به قله نزدیک می شود ارتفاع آن افزوده می شود. شرایط هندسی در این نوع ریزش در ماسه سنگ و بازالت های ستونی جاییکه ستونهای متعامد به خوبی شکل میگیرند، قابل رویت است[1].
شکل 1- 1. واژگونی بلوکی[1]
وقتی ستونهای پیوسته سنگ که توسط ناپیوستگیهای پرشیب ایجاد شده اند، در اثر خمش میشکنند و به سمت جلو خمیده میشوند، نوعی از واژگونی به نام واژگونی خمشی تعریف می شود. شرایط هندسی معمول این ریزش در لایه بندی باریک اسلیتها و شیلها قابل رویت است. صفحه پایه ریزش در این نوع واژگونی به خوبی قابل تشخیص نیست. لغزش، حفاری و فرسایش پایین دامنه اجازه میدهد پروسه واژگونی آغاز شود و در ادامه به سمت داخل توده سنگ پیشروی کند.
شکل 1-2. واژگونی خمشی[1]
واژگونی بلوکی-خمشی، نوع دیگری از ریزش وازگونی است و از ستونهایی که ظاهرا پیوستهاند اما توسط درزههای متقاطع معدودی به بلوکهای مجزا تقسیم شده اند، شکل گرفته است . در این حالت ریزش در اثر جابجایی است که برروی درزه های متقاطع رخ میدهد و بنابراین ترک کششی که در نوع خمشی وجود داشت، کمتر موثر خواهد بود. این نوع واژگونی بیشتر در طبیعت مشاهده میشود[1].
فرم در حال بارگذاری ...