« بررسی نسبت میان عقل و وحی در معرفت خداوند از منظر روایات اهل بیت علیهم السلامبررسی و نقد ادعای عدم اعتقاد توحید الوهیت شیعه با توجه به کتاب عقائد الشیعة اشرف الجیزاوی »

نهج البلاغه، از جمله کتبی است که حاوی موضوعات گوناگون می‌باشد، و هر کس به اندازۀ تشنگی خود، از این دریا چشیده است. یکی از مباحثی که بایستی بدان توجّه کرد، عواملی است که مربوط به اقبال و ادبار دولت‌ها می‌شود. هر دولت و حکومتی، برای این‌که سالیان بیشتری حکومت کند و استوار بماند، لازم است اصول و روش‌هایی را به کار بندد، تا اقبالش بر ادبارش غلبه کند و بر اریکۀ قدرت، مدّت زمان بیشتری تکیه زند. حضرت علی (×)، از موضع رهبری و حکومت بر یک جامعۀ اسلامی، در سخنان خویش به عوامل فروپاشی و انحطاط جوامع اشاره نموده است که لازم است این عوامل دسته‌بندی و مرتّب شود و آن‌ ها را به‌صورت منسجم آورد. تشخیص مسیر درست و جلوگیری از انحراف، گمراهی و افراط و تفریط، حکومت را به اهداف عالیۀ خویش می‌رساند و یک زندگی راحت را به جامعه ارزانی می‌دارد.

کلیدواژه‌ها: سقوط، انحطاط، فروپاشی، جوامع، امام علی (×)، نهج البلاغه.

 

 

بخش اوّل کلّیات و مفاهیم 15

فصل اوّل کلّیات و مفاهیم 16

  1. 1. بیان مسألۀ تحقیق. 17
  2. 1. سؤالات تحقیق. 17
  3. 1. فرضیّات تحقیق. 18
  4. 1. ضرورت و اهداف تحقیق. 18
  5. 1. پیشینۀ تحقیق. 19
  6. 1. مفاهیم 21
  7. 6. 1. انحطاط. 21
  8. 1. 6. 1. مفاهیم مترادف انحطاط. 22
  9. 6. 1. جامعه 24
  10. 2. 6. 1. مفاهیم مترادف جامعه 25

بخش دوم عوامل سیاسی اجتماعی فروپاشی جوامع. 26

فصل دوم عوامل سیاسی فروپاشی جوامع. 27

  1. 2. عوامل سیاسی آسیب‌زننده به جامعه 28
  2. 1. 2. ولایت‌ناپذیری. 28
  3. 1. 1. 2. ولایت‌ناپذیری علی‌رغم ضرورت وجود رهبری. 28
  4. 1. 1. 2. تضعیف رهبری. 29
  5. 1. 2. استبداد و خودکامگی. 39
  6. 2. 1. 2. مفهوم‌شناسی. 39
  7. 2. 1. 2. حسّاسیّت امام علی (×) در نفی خودکامگی. 41
  8. 2. 1. 2. استبداد، عامل تباهی. 45
  9. 2. 1. 2. حکومت عثمان، حکومت مستبدّانه 47
  10. 2. 1. 2. پیامدهای استبداد 48
  11. 1. 2. قدرت‌طلبی. 48
  12. 3. 1. 2. قدرت، زمینۀ استبداد 50
  13. 3. 1. 2. آفات قدرت‌طلبی. 50
  14. 1. 2. خشونت‌ورزی. 52
  15. 4. 1. 2. مفهوم‌شناسی. 52
  16. 4. 1. 2. خشونت‌ورزی بدترین خصلت.. 52
  17. 2. عوامل سیاسی تحکیم‌کنندۀ جامعه 54
  18. 2. 2. ولایت‌پذیری. 54
  19. 1. 2. 2. نقش اساسی رهبری. 54
  20. 1. 2. 2. عوامل موفّقیّت در رهبری. 58
  21. 2. 1. 2. 2. رعایت حقوق دو طرفه 61
  22. 2. 2. آگاهی بخشی و بصیرت.. 62
  23. 2. 2. 2. مفهوم‌شناسی. 63
  24. 2. 2. 2. نقش بصیرت در رفع خودکامگی. 63
  25. 2. 2. 2. بصیرت‌افزایی‌های حضرت علی (×) 63
  26. 2. 2. مشورت.. 66
  27. 2. 2. به‌سامانی نظام حکومتی وارسته از خودکامگی. 69
  28. 4. 2. 2. دقّت در گزینش کارکنان. 69
  29. 4. 2. 2. انتقادپذیری. 70
  30. 2. 2. حاکمیّت فرهنگ عقلانیت و دوراندیشی. 71
  31. 5. 2. 2. تعقّل. 71
  32. 5. 2. 2. تفکّر. 72
  33. 5. 2. 2. تدبّر. 75
  34. 5. 2. 2. نظارت و بازرسی. 79
  35. 2. 2. نبود فرهنگ قدرت‌طلبی. 81
  36. 2. 2. مهرورزی. 84
  37. 2. 2. رفق‌ورزی. 85
  38. 8. 2. 2. مفهوم‌شناسی. 86
  39. 8. 2. 2. رفق‌ورزی در حکومت.. 86

فصل سوم عوامل اجتماعی فروپاشی جوامع. 90

  1. 3. عوامل اجتماعی آسیب‌زننده به جامعه 91
  2. 1. 3. اختلاف و تفرقه 91
  3. 1. 1. 3. اختلاف، عامل شکست و نابودی. 91
  4. 1. 1. 3. عوامل اختلاف.. 95
  5. 1. 3. جهاد گریزی. 100
  6. 2. 1. 3. مفهوم‌شناسی. 100
  7. 2. 1. 3. جهاد دفاعی. 102
  8. 2. 1. 3. جهادگریزی، عامل شکست.. 102
  9. 1. 3. ترک امر به معروف و نهی از منکر. 104
  10. 3. 1. 3. مفهوم‌شناسی. 105
  11. 3. 1. 3. آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر. 105
  12. 1. 3. ظلم و بی عدالتی. 107
  13. 4. 1. 3. مفهوم‌شناسی. 108
  14. 4. 1. 3. ظلم و ستم عامل نابودی. 108
  15. 4. 1. 3. انواع ظلم 112
  16. 4. 1. 3. بدترین ظلم، ظلم به بندگان. 113
  17. 5. 1. 3. اقسام آزادی. 115
  18. 3. عوامل اجتماعی تحکیم‌کنندۀ جامعه 121
  19. 2. 3. اتّحاد و انسجام ملّی. 121
  20. 1. 2. 3. توصیه به همبستگی. 122
  21. 1. 2. 3. آثار وحدت و پیوستگی اجتماعی. 123
  22. 2. 3. حاکمیّت فرهنگ جهاد 127
  23. 2. 2. 3. پای‌بندی به دفاع مشروع. 127
  24. 2. 3. امر به معروف و نهی از منکر. 128

اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر. 128

  1. 3. 2. 3. آثار امر به معروف و نهی ازمنکر. 128
  2. 2. 3. عدالت.. 131
  3. 4. 2. 3. مفهوم‌شناسی. 131
  4. 4. 2. 3. اهمیّت عدالت.. 131
  5. 4. 2. 3. ویژگی‌ها و آثار عدالت.. 133
  6. 4. 2. 3. حاکمان موفّق. 134
  7. 2. 3. انصاف.. 135
  8. 5. 2. 3. مفهوم‌شناسی. 135
  9. 5. 2. 3. انصاف، شاخصۀ یک جامعۀ بالنده 135
  10. 2. 3. پاسداشت آزادی‌های عمومی. 138
  11. 6. 2. 3. بسترهای آزادی. 140
  12. 2. 3. مشارکت عمومی در همۀ عرصه‌ها 143
  13. 4. عوامل فرهنگی آسیب‌زننده به جامعه 147
  14. 1. 4. دنیاطلبی. 147
  15. 1. 1. 4. مفهوم‌شناسی. 148
  16. 1. 1. 4. دنیای مذموم و دنیای ممدوح. 148
  17. 1. 1. 4. دنیاطلبی، ریشۀ همۀ فساد‌ها 149
  18. 1. 1. 4. بی‌میلی امام نسبت به دنیا 150
  19. 1. 1. 4. دنیاطلبی عامل ویرانی. 152
  20. 1. 1. 4. آرزوهای طولانی برای زیستن در دنیا 154
  21. 1. 4. وارونگی ارزشی در جامعه 155
  22. 2. 1. 4. وارونگی ارزشی در بیان حضرت امیر (×) 156
  23. 2. 1. 4. وارونگی در آینده 158
  24. 2. 1. 4. وارونگی ارزشی مقدّمۀ سقوط. 158
  25. 1. 4. برسرکار آمدن نابخردان و نابه‌کاران. 159
  26. 1. 4. جهل و نادانی. 162
  27. 4. عوامل فرهنگی تحکیم‌کنندۀ جامعه 167
  28. 2. 4. نگاه درست به دنیا 168
  29. 1. 2. 4. سیرۀ علوی، همدردی با مستضعفان. 168
  30. 2. 4. آموزش و پرورش عمومی. 170
  31. 2. 4. علم و آگاهی. 171
  32. 3. 2. 4. اهمیّت آگاهی. 172
  33. 3. 2. 4.آگاهی حقّ مردمان. 173
  34. 2. 4. مدیریّت خردمندان و تدبیرورزان. 175
  35. 2. 4. عبرت‌گرفتن از گذشتگان. 178
  36. 5. 2. 4. مفهوم‌شناسی. 179
  37. 5. 2. 4. تشابه‌پذیری رویدادها 179
  38. 5. 2. 4. توصیه به عبرت‌‌پذیری. 180
  39. 5. 2. 4. نتیجۀ عبرت‌گیری. 185
  40. 5. عوامل اقتصادی آسیب‌زننده به جامعه 189
  41. 1. 5. فقر و ناداری. 189
  42. 1. 1. 5. نگاه منفی به فقر و ناداری. 190
  43. 1. 1. 5. فقر عامل نابودی. 192
  44. 1. 5. تصرّف در بیت المال. 196
  45. 2. 1. 5. خطر اطرافیان. 197
  46. 1. 5. فرو رفتن در کام‌رانی. 198
  47. 1. 5. توزیع نابرابر امکانات.. 203
  48. 5. عوامل اقتصادی تحکیم‌کنندۀ جامعه 204
  49. 2. 5. سفارش درباره مستضعفان و طبقۀ فرودین. 205
  50. 2. 5. رفاه عمومی. 209
  51. 2. 5. مالیات با برنامه 211
  52. 2. 5. حراست از بیت‌المال. 213
  53. 4. 2. 5. مفهوم‌شناسی. 213
  54. 4. 2. 5. اهمیّت حراست از بیت‌المال. 213
  55. 4. 2. 5. پای‌بندی حضرت به حراست از بیت‌المال. 217
  56. 2. 5. برخورداری همگان از سرانۀ برابر. 226
  57. 2. 5. بازرگانی و تولید 229
  58. 2. 5. اعتدال و میانه‌روی. 232

نتیجه‌گیری. 236

پیشنهادها 237

منابع و مأخذ 238

منابع فارسی. 238

منابع عربی. 242

 

 
 

مقدّمه

همواره پرداختن به موضوعات مختلف در آموزه‌های دینی، مورد توجّه اهل تحقیق و پژوهش بوده است و هرکسی به تناسب شرایط مختلف، به برّرسی موضوعی در آموزه‌های دینی پرداخته است. یکی از منابع گران‌سنگ که از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین (×) ما را به واقعیّت‌های جهان رهنمون می‌سازد، نهج البلاغه است. هرکسی از دیدگاه خود در این کتاب غور می‌کند و موضوعاتی را برّرسی می‌کند و کسانی هم هستند که به یک موضوع می‌پردازند، امّا هرکدام از منظری این موضوعات را شناسایی می‌کنند. یکی از موضوعات اجتماعی که در نهج البلاغه، بایستی بدان پرداخته شود، علل فروپاشی و انحطاط جوامع است.

خرید اینترنتی فایل کامل :

 

 پایان نامه

 

دغدغۀ بسیاری از دولتمردان و زمامداران این است که دوران حکومت و فرمانروایی خود را افزایش دهند و به‌طور ناگهانی و سریع از صفحۀ روزگار محو نشوند. طبق اصل قانونمند بودن جوامع و شباهت سرنوشت ملل و اقوام گوناگون، تعالی و انحطاط جوامع، عزّت و ذلّت آن‌ ها، از روی تصادف نخواهد بود. هر دولتی تلاش می‌کند تا سال‌های متمادی، قدرت و حکومت را در دست داشته باشد و با اقتدار بیشتری، حکمرانی کند، از این‌رو این موضوع بسیار حائز اهمیّت است و باید این عوامل از آموزه‌های دینی استخراج شود تا دولت‌ها از این عوامل دوری کنند و عواملی که قدرت آن‌ ها را تحکیم می‌کند، به کار ببندند.

یکی از موضوعاتی که در بیانات رهبر معظّم انقلاب مشاهده می‌شود، بحث انحطاط جوامع است که گویی یکی از مطالبات دیرین ایشان، استخراج و استنتاج این بحث از نهج البلاغه است. ایشان در خطبه‌های نمازجمعه سال 1367 در این‌باره فرمودند:

«عواملی که در درون جامعه به وجود می‌آید و جامعه را به ضعف و انحطاط دچار می‌کند و موجب زوال جامعه و دولت حق می‌شود، در قرآن و حدیث شمرده شده است. اگر قرآن و نهج البلاغه، و احادیث را مطالعه کنیم، خواهیم دید که خدای متعال و اولیای معصومین (^) این موضوع را بسیار مهم دانسته‌اند و به قدر کافی به ما مردم درباره آن توصیه کرده‌اند و راه و چاه را نشان داده‌اند.»[1]

دربارۀ علل سقوط و انحطاط جوامع، رساله‌هایی نگاشته شده است که هرکدام از زاویه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند، امّا به جهت اهمیّت موضوع و جامع نبودن مباحث پیشین، بر آن شدیم رساله‌ای جدید بنویسیم و گوشه‌ای دیگر از این مبحث مهم را بازگو کنیم.

پیش از پرداختن به متن اصلی، دو تذکر لازم است:

1ـ تمام ارجاعات نهج البلاغه، و شماره‌گذاری‌ خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها، بر اساس فهرست نسخۀ صبحی صالح است.

2ـ در ترجمۀ متون نهج البلاغه، از کتاب‌های زیر استفاده شده است:

  • ترجمه حسین ‏انصاریان، چاپ دوم، تهران، پیام آزادى، 1386؛
  • ترجمه و شرح على نقى فیض الاسلام اصفهانى‏، چاپ پنجم، تهران، مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام، 1379؛
  • ترجمه جعفر شهیدى، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ چهاردهم، 1378؛
  • جعفری، سیّد محمّد مهدی، پرتوی از نهج البلاغه، چاپ دوم، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1374.

 

 

بخش اوّل

کلّیات و مفاهیم

 

 

 

فصل اوّل

کلّیات و مفاهیم

 

 

 

توجّه به مقدّماتی چون بیان مسألۀ تحقیق، سؤالات، فرضیّات، اهداف و ضرورت آن برای دست‌یابی به دورنمایی از جهت پژوهش رساله و مسیر حرکت علمی آن، الزامی است. از این رو در بخش کلیّات به آن‌ ها پرداخته‌ایم.

 

 

 

 

1. 1. بیان مسألۀ تحقیق

یکی از مسائل اساسی در همۀ جوامع، برّرسی علل و عوامل عظمت و انحطاط آن‌ هاست و این موضوع گذشته از قرآن کریم در نهج ‌البلاغه و آموزه‌های امام علی (×)، برجستگی ویژه‌ای دارد که آن‌ ها را نسبت به دیگر منابعی که در آن‌ ها بحثی بدین امر اختصاص یافته ممتاز ساخته است. امام علی (×) به‌دلیل آشنایی عمیق با قرآن کریم و بینش ژرف‌اندیش و شناخت عمیقی که از قوانین الهی و سنّت‌های تاریخی داشته و نیز تجربۀ تاریخی دوران خودش، آموزه‌ها و نکات بسیاری درباره علل و عوامل انحطاط، آسیب‌دیدگی و فروپاشی جوامع مطرح کرده است. استخراج این مطالب و دسته‌بندی و تحلیل محتوای آن‌ ها می‌تواند منظومه‌ای گرانقدر در این موضوع فراهم کند که این پایان‌نامه بر آن است تا با روش تحلیل محتوا و نگاه موضوعی بر اساس قواعد فقه‌الحدیثی و تشکیل خانوادۀ حدیث این موضوع را سامان دهد.

[1]. علیقلی، محمّد مهدی، نهج البلاغه از دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، تهران، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، 1379، ص 47.

 


 

موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 7 مرداد 1400


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

distance from tehran to armenia
جستجو
آخرین مطالب