- بازی با وسایل مخصوص قمار همراه با شرط بندی و برد و باخت.
- بازی با وسایل مخصوص قمار، ولی بدون شرط بندی و برد و باخت.
- بازی با وسایلی غیر از ابزارهای مخصوص قمار، ولی همراه با شرط بندی و برد و باخت.
- بازی بدون وسایل قمار و بدون شرط بندی و برد و باخت.
صورت اوّل از نظر تمام عالمان اسلامی (شیعه و سنّی) حرام است و از گناهان بزرگ محسوب میگردد.
صورت دوم از نظر همه علمای شیعه و برخی از عالمان سنی، حرام میباشد.
صورت سوم از نظر تمام علمای شیعه و بیشتر علمای اهل سنت، حرام است.
صورت چهارم به اجماع عالمان تشیع و تسنن، جایز است.
شرطبندی در هرگونه بازی به جز تیراندازی، اسبسواری و شنا حرام است و بازی با ابزار غیر قمار و بدون شرطبندی و برد و باخت: در این صورت بازی جایز است و هیچ منعی بر انجام آن نیست.
خرید اینترنتی فایل کامل :
اسلام همانگونه كه خوردن یک قطره شراب را حرام كرده تا بهانهای به دست میگساران نیفتد معامله با ابزار قمار را هم مطلقاً چه برای برد و باخت و چه برای سرگرمی حرام دانسته است. همچنین پولى كه از این راه به دست آمده باشد، تصرف در مال دیگری بشمار میآید و حرام میباشد و هرگونه دادوستد با این پول، باطل است. ضمن اینكه هرگونه تصرف در كالایى كه از پول قمار خریداریشده، جایز نمیباشد؛ چنانچه تصرف در بهاى آن نیز نارواست.
فصل اوّل:کلیات
طرح تحقیق
1. تبیین موضوع
گسترش قمار بیش از هر چیز دیگری از طریق معاملات صورت میپذیرد و معاملات نقش اصلی در شیوع این پدیده را دارا هستند. معاملات بنا بر یک تقسیم بندی از حیث حکم به معاملات مشروع و نامشروع تقسیم میگردند. دسته دوم به لحاظ موضوع به انواع مختلفی ازجمله معامله با ابزار قمار تقسیم میگردند.
معامله با آلات قمار، به معاملهای گفته میشود که در آن آلات مخصوص قمار، ثمن یا مثمن معامله واقع گردیدهاند. سؤال اصلی آن است که ادله حرمت معامله با آلات قمار در فقه و حقوق کدام هستند؟ بر این نوع معامله بدان جهت که ابزار قمار یکی از ارکان معامله را تشکیل میدهند، مباحث گوناگونی ازجمله جواز، تملیک و تملّک، صحت، نفوذ، ضمان و مسئولیت مدنی مطرح است.